Geschiedenis

November 1956, besloot een groepje jongeren om een jeugdbeweging op te richten. De St-Martinusscouts was niet meer dan een hoopje geëngageerde jongens die hun zaternamiddag wilden opvullen. Maar de vrije omgeving van avontuur, techniek en groepsgebeuren die ze creëerden sloeg al snel aan bij anderen in Tessenderlo. Het kleine clubje groeide uit tot een volwaardige jeugdbeweging. Toen nog enkel voor jongens maar lang duurde het niet voor er ook een gidsengroep kwam. Enkele jaren bleef hun werking strikt gescheiden maar na verloop van tijd wer het duidelijk dat één groep meer toekomst te bieden had. Ook vandaag is de samensmelting nog duidelijk zichtbaar in de structuur van de scouts in Tessenderlo. Officieel bestaan we nog steeds uit twee groepen met elk hun groepsleider en leidersploeg. In de praktijk zijn we een gemengde groep jongeren waar men leert om samen plezier te maken, verantwoordelijkheid te dragen en er bovenop nog wat bijleert over techniek en natuur.